Κάποιοι σύνδεσμοι σε πηγές τεκμηρίωσης που παρατίθενται στα κείμενα ενδέχεται να μην είναι ενεργοί. Κάποιες από τις πηγές μπορούν να ανακτηθούν συμπληρώνοντας το URL του συνδέσμου (δεξί κλικ στο σύνδεσμο) στο Wayback Machine (http://archive.org/index.php)
Για μεγέθυνση ή σμίκρυνση κειμένων πατήστε το Ctlr (κάτω αριστερά του πληκτρολογίου) και μετακινείστε μπρος ή πίσω τον τροχό του ποντικιού

3.9.10

Στους Επιστήμονες και Τεχνοκράτες του Κόσμου για Ένα Νόμπελ Ανθρωπιάς



Υπάρχει η ιστορία ενός νέου, σοβαρού μαθητή του Zεν
ο οποίος πλησίασε τον δάσκαλό του και τον ρώτησε:.

" Αν εργαστώ σκληρά και με επιμέλεια,
πόσο καιρό θα μου πάρει να βρω το Zεν;".
Ο δάσκαλος αφού το σκέφτηκε απάντησε: "Δέκα χρόνια"


Ο μαθητής ξαναρώτησε:
 "Αν όμως εργαστώ πραγματικά σκληρά και 
εντελώς σ΄αυτό, πόσο καιρό θα μου πάρει;» .
Ο δάσκαλος απάντησε: "Τότε, είκοσι χρόνια"

."Αν πραγματικά εργαστώ, σκληρά, πολύ σκληρά,
πόσο θα μού πάρει; " ξαναρώτησε ο μαθητής .
" Τριάντα χρόνια " απάντησε ο δάσκαλος .

"Μα, δεν καταλαβαίνω», είπε ο μαθητής απογοητευμένος .
" Κάθε φορά που λέω οτι θα εργαστώ πιο σκληρά,
λέτε ότι θα μου πάρει περισσότερο χρόνο. Γιατί το λέτε αυτό;"

"
.Και ο δάσκαλος απάντησε
"Όταν έχεις ένα μάτι στο στόχο, έχεις μόνο ένα μάτι στο δρόμο "



Το παραπάνω είναι απόσπασμα από τον αποχαιρετιστήριο λόγο μαθήτριας σε αμερικανικό κολλέγιο. Ολόκληρη την ομιλία - διαμαρτυρία της μπορείτε να την διαβάσετε στα ελληνικά Εδώ.


Φίλος από παλιά μου παρατήρησε ότι θα ήταν καλό στο ιστολόγιο αυτό να ασχοληθώ με το εκπαιδευτικό που είναι επίκαιρο τον καιρό αυτό.
Δεν μου είναι εύκολο, όμως.
Δεκαετίες εργασίας στην κρατική εκπαίδευση με έχουν κάνει να νοιώθω αδυναμία να αναφερθώ στον τομέα αυτό.
Παλιότερα που συμμετείχα ακόμη, είχα κάποια πράγματα σχολιάσει που μερικά απ αυτά βρίσκονται Εδώ.
Δεν έχω την περίοδο αυτή την απαιτούμενη αντοχή να στριμωχθώ τόσο πολύ.

Παρέθεσα το απόσπασμα από το δάσκαλο του Ζεν για να αναφερθώ στην εκπαίδευση της ζωής.
Δεν εννοώ τη συζητούμενη αυτό τον καιρό δια βίου εκπαίδευση, την παλιότερα αποκαλούμενη συνεχιζόμενη εκπαίδευση.
Αλλά το εντελώς αντίθετό της.
.
Αναφέρομαι στην εκπαίδευση εκείνη που δεν την επιδιώκεις, δεν στοχεύεις σ΄αυτή, που απλά συμβαίνει.
Στην εκπαίδευση εκείνη που αντί να προσθέτεις, αφαιρείς.
Αντί να συσσωρεύεις, εκκενώνεις. Ξεμαθαίνεις.
Ξεμαθαίνεις κι αυτά που σου έμαθε η εκπαίδευση η σχολική.

Χαρακτηριστικό της διαδικασίας αυτής είναι η έλλειψη σκοπού.
Δεν μπορεί να συμβεί παρά μόνον αν αφεθεί να συμβεί.
.
Η ύπαρξη στόχων και σκοπού θεωρούνται βασικά για την επιτυχία στη ζωή.
Μόνο που όπως έχουν πει οι παλιοί :«η επιτυχία αποτυχία είναι και η αποτυχία επιτυχία»Σίγουρα χωρίς εστίαση, χωρίς στόχους, δεν υπάρχει αποτέλεσμα.
Αν δεν υπάρχει σημείο εφαρμογής δεν μπορεί να ασκηθεί δύναμη.
Από την άλλη, όμως, υπάρχει και το εντατικό πεδίο που είναι η απειρία των σημείων εφαρμογής και κανένα ειδικά.
Υπάρχει η κατάσταση που όλοι οι στόχοι είναι εν δυνάμει και κανένας ενεργός αποκλειστικά.
Εστιάζοντας σε ένα σημείο, σε έναν στόχο επιφέρεις αποτέλεσμα, αλλά ταυτόχρονα σου διαφεύγουν τόσα πολλά.
Όπως λέει και ο δάσκαλος του Ζεν έχεις ένα μόνον μάτι στο δρόμο.
Κι όταν δεν βλέπεις το δρόμο μπορεί να σου συμβούν πράγματα σημαδιακά.

Μήπως αυτό δεν είναι που συμβαίνει σήμερα με τους μεγάλους σ΄όλους τους τομείς και τον κόσμο.
Όλοι οι μεγάλοι είχαν στόχους και πολλοί τους πέτυχαν πανηγυρικά.
Ο κόσμος είναι σήμερα γεμάτος καλούδια.
Γεμάτος «αγαθά» αλλά κατά γενική ομολογία καθόλου «αγαθός».
.
Μήπως έχει έρθει η ώρα να κάνουνε κράτει, το όχημα έχει αρχίσει να ντελαπάρει.

Μήπως μοιάζουμε μ΄ αυτόν που είναι φορτωμένος στη ράχη κι αντί να δώσει μία και να ξεφορτώσει για να ισιώσει, να δει ουρανό και να αναπνεύσει,
συνεχίζει να μαζεύει (συχνά χειροκροτούμενος ζωηρώς)
μέχρι οτου η ράχη γείρει χωρίς πια γυρισμό και ξεμάθει παντελώς τι σημαίνει ουρανός;

Στον κόσμο υπάρχουν μηχανές και υπάρχουν και άνθρωποι.
Η μεγαλύτερη προσφορά των μηχανών είναι η απόδοσή τους, η παραγωγικότητά τους.
Γιαυτό και κρίνονται από την απόδοσή τους, τα αποτελέσματά τους.
Η μεγαλύτερη προσφορά του ανθρώπου είναι η ίδια η υπόστασή του και όχι οι δεξιότητές του και τα επιτεύματά τους.
Γιαυτό και δεν θάπρεπε να κρίνονται από τα αποτελέσματά τους.
Γιαυτό και η εστίαση, η στόχευση είναι αναγκαία για μια μηχανή, αλλά, ίσως, όχι για έναν άνθρωπο.
.
Αφιερωμένο εξαιρετικά στους επιστήμονες και τους τεχνοκράτες του κόσμου.

Κουλάρετε ρε παιδιά.
Προτιμείστε τα νόμπελ του ανθρωπιάς.